هاست ابری چیست؟ آشنایی با مزایا، معایب و کارکرد Cloud Hosting

هاست ابری چیست؟ آشنایی با مزایا، معایب و کارکرد Cloud Hosting
هاست ابری چیست؟ آشنایی با مزایا، معایب و کارکرد Cloud Hosting
1 هفته پیش

تصور کنید قصد راه‌اندازی یک فروشگاه واقعی را دارید و می‌خواهید اجناس مورد نظرتان را در آن نگهداری کنید. در این حالت، به یک انبار نیاز دارید. در دنیای مجازی، هاست‌ها نقش این انبار را برای ما ایفا می‌کنند. در واقع هاست‌ها فضایی برای نگهداری تمام داده‌ها و اطلاعات ما در سطح وب هستند. هاست توانایی این را دارد تا تمام اطلاعات سایت شما، مانند تصویر، متن، کد و ... را در سرورهای خود ذخیره کند. سرورهایی که همیشه روشن و به اینترنت وصل هستند و در صورت نیاز کاربر، مانند جستجوی محصولی از سایت شما توسط مشتری، اطلاعات ذخیره شده در خود را به نمایش می‌گذارند. هاست ابری نوع جدیدتر و مدرن‌تری نسبت به هاست‌های معمولی است که در این مقاله قصد داریم در مورد آن صحبت کنیم.

 

انواع هاست

در واقع هاست سه نوع مختلف دارد که برای نیاز، بودجه‌های مختلف و برای هدف های خاصی طراحی شده‌اند و هرکدام ویژگی‌های منحصربفرد خود را دارند. انواع هاست ها شامل:

·        هسات اشتراکی

·        هاست ابری

·        هاست اختصاصی

 

هاست اشتراکی، همانطور که از نامش پیداست، فضای ذخیره‌سازی را به صورت اشتراکی بین چندین وب‌سایت تقسیم می‌کند و این می‌تواند هزینه‌های شما را کاهش دهد. در واقع، برای سایت‌های کم‌بازدید و نوپا می‌تواند گزینه بهتری باشد. در هاست اختصاصی، فضای یک سرور به صورت کامل به یک سایت اختصاص داده می‌شود که در این حالت می‌تواند عملکرد و امنیتی بالایی را برای وب‌سایت موردنظر رقم بزند. این نوع هاست می‌تواند هزینه‌های زیادی داشته باشد، اما عملکرد و سرعت بالای آن مناسب سایت‌هایی با حجم اطلاعات بالا و ترافیک زیادی است. برای درک بهتر موضوع هاست و کاربردهای آن محتوای هاست چیست؟ را بخوانید.

 

هاست ابری چیست؟

Hosting یا هاست ابری، فضای میزبانی داده‌ها و اطلاعات وب‌سایت است که با استفاده از رایانش ابری (Cloud Computing) بین چندین سرور مختلف به صورت همزمان ذخیره‌سازی می‌شود. در این حالت، با وجود چند سرور مختلف، امکان خرابی اطلاعات و یا پاک شدن آن تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسد. این نوع هاست می‌تواند برای سایت‌هایی که به امنیت زیادی نیاز دارند و اطلاعات آنها از حساسیت بالایی برخوردار است، مناسب باشد.

سرویس Cloud Hosting به بیان ساده‌تر، در واقع ذخیره‌سازی اطلاعات و داده‌های یک سایت بین چندین سرور مختلف در نقاط متفاوت است که می‌تواند به صورت همزمان ذخیره‌سازی شود. در این حالت، با ارسال درخواست نمایش اطلاعات به سرور، سرور نزدیک‌تر به کاربر پاسخ را ارائه می‌دهد و این می‌تواند به بالارفتن سرعت سایت و بهبود سئو و تجربه کاربری و مهم‌تر از همه، مدت زمان Up Time (زمان فعال بودن سایت) ختم شود.

هاست ابری چیست؟

هاست ابری چگونه کار می‌کند؟

در هاست ابری از روشی به نام مجازی‌سازی استفاده می‌شود. در واقع، مجازی‌سازی فناوری قدرتمند و کاربردی است که می‌تواند به شما در استفاده بهینه از منابع، کاهش هزینه‌ها، افزایش انعطاف‌پذیری و امنیت بیشتر کمک کند. در این حالت، با استفاده از نرم‌افزارهای مجازی‌ساز روی سرور اصلی، لایه‌ای دیگر از سرورهای مجازی ایجاد می‌شود و اطلاعات روی آنها ذخیره می‌شود. مانند اینکه شما به جای استفاده از یک کامپیوتر فیزیکی، آن را به چندین سیستم مجزا تقسیم کنید که هر کدام می‌توانند اطلاعات خاصی را ذخیره کنند و شما فضای بیشتری برای ذخیره دارید و اطلاعات شما هیچگاه از بین نخواهند رفت.

تصور کنید شما صاحب یک فروشگاه بزرگ هستید که شعب زیادی در سراسر کشور دارد. مشتریان شما می‌توانند بدون صرف زمان زیاد جهت خرید در شعبه اصلی و یا انتظار برای رسیدن محصول، اجناس مورد نظر خود را از نزدیک‌ترین شعبه شما دریافت کنند. در این حالت، شما فضای زیادی برای ذخیره‌سازی در اختیار دارید، مشتریان شما به راحتی و سرعت احتیاج خود را می‌خرند و امکان خرابی محصولات به حداقل می‌رسد.

 

ویژگی های مهم هاست ابری

  • مهم‌ترین مزیت آن پایداری سرویس و تلاش برای به صفر رساندن Downtime است.

  • از منابع سخت افزاری و نرم افزاری سرور به صورت بهینه استفاده می‌کند.

  • این قابلیت را دارد اگر سرویس به مشکل برخورد و نیازمند تعمیر است بدون آنکه از دسترس خارج شود مشکل آن را برطرف کرد.

  • می‌‌تواند در برابر حملات مختلف به سرور مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

  • امنیت بیشتری برای داده‌ها و اطلاعات حساس‌تر به وجود می‌آورد.

  • پهنای باند و قدرت سخت افزاری شبکه را تقویت می‌کند.

  • و.....

 

مزایای هاست ابری

هر سرویسی در دنیای هاست‌ها می‌تواند مزایا و معایب خود را داشته باشد. هاست ابری نیز مزایای بسیاری دارد که می‌تواند گزینه ایده‌آلی برای بسیاری از سایت‌ها باشد. در زیر به صورت کامل این مزایا را بررسی خواهیم کرد:

·        قابلیت مقیاس‌پذیری

·        امنیت

·        سرعت

·        Up Time

·        مقرون به صرفه بودن

·        پایداری

·        انعطاف‌پذیری

·        دسترسی آسان

مزایای هاست ابری

قابلیت مقیاس‌پذیری/ ارتقای آسان و بی دردسر

مقیاس‌پذیری یا قابلیت ارتقای آسان می‌تواند به عنوان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت یک هاست ابری باشد. در هاست ابری، شما می‌توانید بدون نگرانی از خراب شدن سرور و یا از دست رفتن اطلاعات خود، به راحتی سرویس خود را ارتقا دهید. این موضوع سبب می‌شود شما هر زمان که بخواهید به صورت انعطاف‌پذیر منابع سرور خود را تغییر دهید، بدون اینکه بخواهید سرور خود را غیرفعال کنید و یا نگران از بین رفتن داده‌های خود باشید. این مورد برای سایت‌هایی با اطلاعات حساس و مهم مانند سایت‌های مالی می‌تواند مزیت بزرگی باشد.

امنیت

امنیت موضوع بسیار حساس و مهمی در دنیای داده‌ها به شمار می‌رود و اغلب امنیت سرور و هاست‌ها بیش از هر چیزی به شرکت‌های ارائه دهنده هاستینگ مربوط می‌شود. اما در حالت کلی، هاست‌های ابری به علت استفاده از روش‌های امنیتی مختلف مانند فایروال‌ها، سیستم‌های تشخیص نفوذ و رمزگذاری و ... امنیتی بالاتری نسبت به هاست‌های معمولی دارند. در هاست‌های معمولی شما برای داشتن امنیت بیشتر خودتان باید تدابیر امنیتی را بالا ببرید و یا از شرکت ارائه دهنده درخواست‌هایی را داشته باشید، اما در هاست ابری این گونه نیست و اطلاعات شما در مقابل حملات سایبری محافظت می‌شوند.

سرعت

سرعت بالا آمدن سایت و ارائه اطلاعات آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. موتورهای جستجو و مباحث سئوی سایت همگی روی این نکته تأکید دارند که کاربر نباید برای به نمایش درآمدن اطلاعات بیش از چند ثانیه صبر کند. این عوامل می‌توانند رتبه شما را تحت تأثیر قرار دهد و علاوه بر این، تجربه بد کاربر هنگام انتظار بیش از حد برای دریافت اطلاعات نیز می‌تواند مشتری‌های شما را فراری دهد. از هر نظر که بررسی کنیم، سرعت یک فاکتور مهم در دنیای وب است. شما با هاست ابری تا حد زیادی این فاکتور مهم را حل خواهید کرد. چرا که با ذخیره اطلاعات روی چندین سرور در نقاط مختلف، کاربر می‌تواند با سرعت بیشتری به اطلاعات شما دست یابد.

Up Time  بالا / Downtime کم

در حالت کلی، هاست ابری در مقابل خرابی‌های سرور و از کار افتادن آنها مقاوم است. در این حالت، چون چندین سرور با هم کار می‌کنند، در صورت خرابی یکی از سرورها، سرورهای دیگر جای خالی آن را پر کرده و از یکدیگر پشتیبانی می‌کنند. این امر می‌تواند به بالا بودن سایت روی اینترنت کمک کرده و آپ‌تایم آن را افزایش دهد.

مقرون به صرفه بودن

هزینه‌های هاست ابری بیشتر به منابع مورد نیاز، امکانات و قابلیت‌های سرویس و قیمت‌های شرکت ارائه دهنده بستگی دارد و می‌تواند متفاوت و متغیر باشد. در هاست اختصاصی شما از منابع یک سرور فیزیکی به صورت کامل استفاده می‌کنید. در این حالت باید هزینه‌های بیشتری پرداخت کنید. اما در هاست ابری شما فقط برای منابعی که استفاده می‌کنید هزینه می‌پردازید. در این حالت هزینه‌های شما کمتر و مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

پایداری

هاست ابری نسبت به سایر هاست‌ها پایداری بیشتری در مقابل قطعی برق و مشکلات مشابه دارد. چرا که تا زمان حل مشکل، اطلاعات ذخیره‌شده در سرورهای پشتیبان می‌توانند نیاز کاربر را پاسخ دهند. این امر پایداری بیشتری برای هاست ابری به وجود آورده است.

انعطاف پذیری

هاست ابری به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید به راحتی نیازهای خود را در هر زمانی که لازم است تغییر دهید. این موضوع باعث می‌شود که بتوانید به طور انعطاف‌پذیر با شرایط مختلف سازگار شوید.

دسترسی آسان

شما می‌توانید از هر نقطه از جهان به اطلاعات و برنامه‌های خود در هاست ابری دسترسی داشته باشید. این موضوع باعث می‌شود که بتوانید به راحتی از راه دور کار کنید.

 

معایب هاست ابری

همانطور که می‌دانید، تمام سرویس‌هایی که ارائه می‌شود دارای مزایا و معایب خاص خود هستند و نمی‌توان به طور قطع در مورد بهترین یا بدترین بودن آنها نظر داد. بنابراین شما باید با توجه به نیازهای خود و اولویت‌ها و معیارهایی که دارید یک سرویس را انتخاب کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. مهم‌ترین نکته در مورد هاست ابری، شرکت ارائه دهنده است. تمام موارد مرتبط با سرعت، امنیت و... به شرکت ارائه دهنده هاست بستگی دارد که بتواند به درستی هاست شما را مدیریت کند.

 

هاست ابری مناسب چه کسانی است؟

هر وب سایتی که نیاز به آپ‌تایم بالایی دارد، داده‌های حساسی دارد و نیاز دارد که سایتش همیشه در دسترس باشد، می‌تواند گزینه مناسبی برای هاست ابری باشد. وب‌سایت‌هایی با ترافیک و بازدید بالا که کاربران زیادی دارند و نیاز دارند سرعت زیادی داشته باشند، وب‌سایت‌هایی که امنیت و پایداری برای آنها از اهمیت بالایی برخوردار است مانند سایت‌های تجارت الکترونیک، وب‌سایت‌هایی که بین‌المللی هستند و مخاطبان آنها از سرتاسر دنیاست و نیاز دارند تا مخاطبان به سرعت اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنند، و کسب و کارهای نوپایی که می‌خواهند هاست انعطاف‌پذیر و با قیمت مناسبی تهیه کنند، می‌توانند مخاطب هاست ابری باشند.

 

تفاوت هاست ابری و معمولی چیست؟

در حالت کلی باید گفت چون در هاست معمولی از یک سرور فیزیکی برای ذخیره‌سازی استفاده می‌شود و در نقطه مقابل آن هاست ابری، دیتای خود را در چند سرور مجازی مختلف ذخیره‌سازی می‌کند، هر کدام می‌توانند مزایا و معایب خود را داشته باشند. باید دقت کنید که در سرور ابری شما دسترسی کامل به سرور خود ندارید و برای پیکربندی و یا نصب هر نرم‌افزاری، نیاز دارید با شرکت ارائه دهنده در ارتباط باشید. اما در هاست معمولی شما می‌توانید به صورت کامل روی سرور خود دسترسی داشته و می‌توانید آن را مدیریت کنید. تفاوت‌های این دو را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

 

ویژگی

هاست ابری

هسات معمولی

محل ذخیره سازی اطلاعات

چند سرور مختلف

یک سرور فیزیکی

آپ تایم

بالا

پایین تر

سرعت

بالا

پایین تر

قابلیت ارتقا

آسان

دشوار

هزینه

مقرون به صرفه

پایین تر

مدیریت سرور

نیاز به ارتباط با ارائه دهنده

دسترسی کامل

تفاوت هاست ابری و معمولی چیست؟

هاست ابری روی سئو سایت تاثیری دراد؟

با توجه به نکات مثبتی که برای هاست ابری ذکر کردیم، باید بگوییم هاست ابری سئو دوست است. چرا که تمام فاکتورهای لازم برای داشتن سئوی خوب برای یک سایت در هاست ابری وجود دارد و شما می‌توانید با خیالی راحت از این نوع هاست استفاده کنید. هاست ابری می‌تواند برای شما سرعت بالایی را فراهم کند که از مهم‌ترین فاکتورهای گوگل برای رتبه‌بندی سایت است. علاوه بر این، آپ‌تایم بالا می‌تواند نظر مثبت گوگل را به خود جلب کند. در نهایت باید گفت که شما هر هاستی که خریداری می‌کنید، باید از نظر کارایی و عملکرد، در نوع خود بهترین باشد تا بتواند سئوی سایت شما را بالا ببرد. در این حالت، اهمیت خرید هاست از شرکت‌های ارائه دهنده معتبر می‌تواند مهم و حیاتی باشد.

 

نتیجه گیری

در نهایت، انتخاب نوع هاست مناسب به نیازها و بودجه شما بستگی دارد. اگر به دنبال یک راهکار میزبانی وب مطمئن، پرسرعت و مقرون به صرفه هستید، هاست ابری گزینه ایده‌آلی برای شما خواهد بود. اما اگر به دنبال یک راهکار ساده و ارزان هستید، هاست معمولی می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

سوالات متداول

هاست ابری چیست؟

Cloud Hosting یا هاست ابری فضای میزبانی داده‌ها و اطلاعات وب سایت است که با استفاده از رایانش ابری Cloud Computing) بین چندین سرور مختلف به صورت همزمان ذخیره سازی می‌شود.

مزایای هاست ابری چیست؟

هاست ابری سرعت آپ تایم بالا، انعطاف پذیری بیشتر، پایداری، امنیت و مقرون به صرفه بودن بیشتری نسبت به هاست معمولی برای ارئه دارد.

تفاوت هاست ابری و هاست معمولی چیست؟

هاست ابری داده‌های خود را در چند سرور مختلف مجازی ذخیره می‌کند اما در هاست معمولی اطلاعات شما در یک سرور فیزیکی ذخیره خواهند شد.

آیا هاست ابری روی سئو تاثیر خوبی دارد؟

بله هاست ابری با سرعت بارگذاری خوب خود می‌تواند نظر مثبت موتورهای جستجوگر را به خود جلب کند.

برای خرید هاست ابری به چه نکاتی باید توجه کرد؟

حافظه رم، فضای ذخیره‌سازی، تعداد هسته پردازنده، پهنای باند، موقعیت ایران یا خارج، سیستم‌عامل لینوکس، ویندوز یا میکروتیک، کنترل‌ پنل، اعتبار ارائه‌دهنده، پشتیبانی و …

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

1499
A
A