آموزش اتصال دامنه به هاست و تنظیم DNS

آموزش اتصال دامنه به هاست و تنظیم DNS
آموزش اتصال دامنه به هاست و تنظیم DNS
2 هفته پیش

برای اینکه بتوانید یک سایت کارآمد داشته باشید، باید در اولین قدم ثبت دامنه و خرید هاست مناسبی داشته باشید.  این دو مورد در ارتباط نزدیکی با یکدیگر هستند و برای شروع به کار نیاز دارند تا به یکدیگر متصل شوند. تنها راه ارتباط بخشیدن بین این دو مورد، استفاده از DNS است. با خرید هاست اطلاعات مربوط به DNS را دریافت کرده و سپس می‌توانید با قرار دادن آن در تنظیمات دامنه، ارتباط میان آن‌ها را کامل کنید. در این مقاله قصد داریم تا تمامی نکات مربوط به DNS سایت و همین‌طور شیوه تنظیم آن روی یک دامنه را بررسی کنیم.

 

آشنایی با مفاهیم دامنه و هاست

دامنه یک نام یا آدرس اینترنتی است که به یک سایت نسبت داده می‌شود. هر فرد برای دسترسی پیدا کردن به یک سایت خاص، باید آدرس دامنه را در مرورگر خود وارد کند. برای آشنایی با مفهموم دامنه محتوای دامنه چیست؟ را بخوانید. دامنه‌ها می‌توانند پسوندهای مختلفی مانند ir یا com به خود بگیرند. از طرفی هاست به فضایی گفته می‌شود که سایت شما روی آن راه‌اندازی شده و تمامی اطلاعات ضروری آن در قسمت‌های مختلف هاست قرار گرفته است. هاست امکانات سخت افزاری برای تجزیه و تحلیل تبادلات صورت گرفته در سایت را نیز برای شما فراهم می‌کند. آدرس دامنه شما باید به یک هاست مشخص متصل بوده تا پس از وارد کردن نام سایت، اطلاعات آن نیز نمایان شود. برای درک کامل هسات محتوای هاست چیست؟ را مطالعه کنید.

 

DNS چیست؟

برای اینکه مرورگر شما بتواند به یک سایت دیگر دسترسی ویدا کند، به یک شماره IP نیاز دارد. متاسفانه این شماره‌ها قابل حفظ کردن نبوده و کار کردن با آن‌ها بسیار دشوار است. از این رو با کمک گرفتن از سیستم DNS که مخفف Domain Name System است، هر نام دامنه‌ای به یک آدرس IP خاص متصل شده و شما بدون آنکه متوجه شوید، با وارد کردن آدرس دامنه، به کمک IP به سایت مربوطه هدایت می‌شوید. محتوای DNS چیست؟ آشنایی با نحوه آدرس‌دهی دامنه و ارتباط آن با سرویس‌دهنده را حتما مطالعه کنید.

 

چرا باید DNS را روی هاست تنظیم کنیم؟

برای اینکه دامنه و هاست بتوانند با یکدیگر کار کنند، نیاز است که از طریق DNS به یکدیگر متصل شوند. از این رو پس از تهیه هاست باید آدرس دامنه را به آن داده و از طرفی تنظیمات DNS را دریافت کنیم. حال باید به دامنه خود این DNSها را متصل کرده و پس از آن این هاست و دامنه با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. البته این موضوع مدتی طول کشیده تا ارتباط به طور کامل برقرار شده و پس از آن بتوانید با وارد کردن نام دامنه، مشخصات سایت داخل هاست را مشاهده کنید.

 

تنظیم DNS هاست روی دامنه

بعد از اینکه دامنه و هاست خود را خریداری کنید، باید اطلاعات DNS که از طریق شرکت هاستینگ دریافت کرده‌اید را به دامنه منتقل کنید تا این ارتباط برقرار شود. تنظیمات مربوطه با توجه به اینکه دامنه شما داخلی یا خارجی باشد کمی فرق می‌کند. البته در نظر داشته باشید که اگر هاست و دامنه را از یک شرکت خریداری کنید، می‌توانید از پشتیبانی بخواهید تا این عملیات اتصال را برای شما انجام دهند.

تنظیم دامنه‌های داخلی

به این منظور باید به سایت ایرنیک مراجعه کنید. قطعا از قبل یک اکانت داشته و با وارد شدن به حساب کاربری خود می‌توانید لیستی از دامنه‌های خریداری شده را مشاهده کنید.

روی دامنه مورد نظر خود کلیک کنید و به بخش تنظیمات DNS آن بروید.

در این قسمت اطلاعات مربوط به DNS را وارد کرده و پس از چک کردن، ثبت نهایی را انجام می‌دهید.

 

تنظیم دامنه‌های خارجی

اگر یک دامنه بین‌المللی خریداری کرده‌اید، کافی است به کنترل پنل مخصوص خود مراجعه کرده و در همان بخش DNSهای گرفته شده را قرار دهید. این کار هم بسیار راحت‌تر بوده و هم زمان کمتری از شما خواهد گرفت تا ارتباط بین دامنه و هاست برقرار شود. به طور مثال کنترل پنل‌های یک هاست لینوکسی که قابلیت اجرای سایتی با مدیریت محتوای وردپرس را دارد، یا سی‌پنل بوده و یا از نوع دایرکت ادمین خواهد بود.

 

آیا تنظیم DNS در دایرکت ادمین با سی‌پنل تفاوت دارد؟

اگر از هاست لینوکسی استفاده می‌کنید، ممکن است از کنترل پنل‌های سی‌پنل یا دایرکت ادمین استفاده کنید. هر دو کنترل پنل بسیار محبوب هستند و هر یک مزایای خاص خودش را دارد. در زمینه اتصال دامنه به هاست، این دو کنترل پنل تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند و عملیات اصلی کاملا مشابه یکدیگر است. تنها باید به بخش‌های متفاوتی مراجعه کنید تا بتوانید به تنظیمات کنترل پنل DNS دسترسی پیدا کنید.

در سی‌پنل باید به بخش Domain رفته و روی گزینه Zone editor کلیک کنید تا صفحه مربوطه باز شود. پس از آن کافی است یک رکورد NS جدید بسازید تا اتصال هاست شما با دامنه برقرار شود. این مسیر برای کنترل پنل دایرکت ادمین متفاوت بوده و باید به بخش DNS Managment بروید تا بتوانید رکوردهای مورد نیاز خود را خلق کنید.

 

تکنیک‌های مختلف برای تست اتصال DNS به هاست

برای اینکه از اتصال صحیح DNS به هاست خود مطمئن شوید، می‌توانید به دو روش کلی عمل کنید. هر یک از آن‌ها برای اطمینان پیدا کردن کافی هستند اما به دلیل سادگی در اجرا، بهتر است هر دو تکنیک را تست کرده تا بدون هیچ‌گونه مشکلی بتوانید کار روی سایت خود را آغاز کنید.

کمک گرفتن از پنجره فرمان

در نوار جستجو سیستم عامل خود عبارت CMD را وارد کنید تا دسترسی مستقیمی به خط فرمان پیدا کنید. در این پنجره باید عبارت ipconfig/flushdns را وارد کنید. در صورتی که مشاهده کردید سیستم به شما پینگ ارائه می‌کند، یعنی DNSها با موفقیت متصل شده و کار به درستی پیش رفته است.

سایت‌های کمکی

سایت‌های مختلفی وجود دارند که برای کمک به شما در زمینه اتصال دامنه به هاست فعالیت می‌کنند و خدمات آن‌ها رایگان است. می‌توانید به آدرس www.intodns.com رفته و پس از وارد کردن نام دامنه در کادر مربوطه، با جدولی روبرو خواهید شد.

در این جدول که Domain NS records نام دارد، می‌توانید اطلاعات مهمی در خصوص دامنه و هاست را دریافت کرده و ببینید که کدام تنظیمات در حالت درستی قرار دارند. در ستون سمت چپ که وضعیت (Status) دامنه شما را مشخص می‌کند، می‌توانید مشاهده کنید که آیا اتصال دامنه و هاست برقرار شده یا خیر.

 

اتصال دامنه به هاست چقدر طول می‌کشد؟

با توجه به اینکه چه نوع دامنه‌ای را می‌خواهید به هاست خود متصل کنید، این مدت زمان متفاوت خواهد بود. اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر در این خصوص صحبت کنیم باید گفت که یک مرحله بخش تنظیم DNSها بوده و یک بخش نیز مدت زمانی که طول می‌کشد تا این تنظیمات برقرار شود. در خصوص مدت زمان مورد نیاز برای تنظیم باید گفت که زمان زیادی طول نخواهد کشید و در بدترین حالت ممکن یک ساعت وقت شما را خواهد گرفت.

از طرفی برای اینکه تغییرات انجام شده روی هاست تنظیم شود، با توجه به اینکه دامنه بین‌المللی داشته‌اید یا ir، به زمان متفاوتی نیاز خواهید داشت. دامنه‌های بین‌المللی در کمتر از 24 ساعت فعال می‌شوند. معمولا زمان تقریبی برای این اتفاق بین 4 تا 12 ساعت خواهد بود. در عوض برای اتصال دامنه ir به هاست، حداقل به یک روز کاری نیاز پیدا کرده و گاهی ممکن است تا چند روز نیز درگیر این عملیات باشید.

 

نتیجه‌گیری

اتصال دامنه به هاست یکی از اولین اقداماتی است که برای ساخت یک وب‌سایت بعد از ثبت دامنه و خرید هاست به آن نیاز داریم. انجام این کار نیاز به دانش تخصصی خاصی نداشته و تنها به کمک راهنمایی‌های انجام شده در این مقاله می‌توانید دامنه تازه خریداری شده خود را به هاست متصل کنید. البته در صورتی که اقدام به خرید هاست و دامنه از یک مجموعه واحد مانند آذر آنلاین کنید، عملیات اتصال به صورت پیش‌فرض برای شما انجام شده و نیازی نیست تا خودتان به شخصه درگیر این موضوع شوید.

سوالات متداول

بیشترین زمان اتصال بین دامنه و هاست چقدر است؟

اگر دامنه ایرانی خریده باشید باید مدت زمان بیشتری صبر کرده و شاید تا چند روز طول بکشد تا به هاست شما متصل شود.

ساده‌ترین روش برای تست اتصال DNS چیست؟

چک کردن دریافت پینگ از طریق پنجره CMD سیستم عامل.

برای تنظیم DNS دامنه‌های ایرانی باید به کجا مراجعه کرد؟

مرکز خرید و مدیریت دامنه‌های ir سایت ایرنیک بوده و باید حساب کاربری داشته باشید.

چرا به DNS برای اتصال به هاست نیاز داریم؟

DNS می‌تواند آدرس IP دامنه شما را ترجمه کرده و ارتباط میان هاست و دامین را برقرار کند.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

1520
A
A